Zoeken in deze blog

donderdag 27 augustus 2015

Een nieuwe opzet!

Een nieuwe opzet :)

Dit blog verdient een nieuwe opzet en een nieuw begin. Tenminste, dat vind ik :)

Ik richt me daarbij op veel inspiratie, leuke tips, ideetjes voor in de klas en interactie met leerkrachten, ouders én kinderen. Want daar doen we het tenslotte voor!

Afgelopen jaar stond ik in groep 8 op een kleine dorpsschool. Een lieve, gezellige en leergierige groep waarmee ik ontzettend veel lol heb gehad. We hebben samen allerlei werkvormen ontdekt en uitgeprobeerd en dat was erg leuk en leerzaam :)

De eerste tip die ik dan ook wil delen is er 1 die spontaan bij me opkwam. De tip gaat over motivatie en het onverwachte :)
Een aantal kinderen had moeite met het berekenen van de prijs per kilo en bekijken waar de koopwaar, in dit geval fruit, het voordeligst is. Ze waren ook niet echt gemotiveerd, doordat deze groep hier nog nooit op hoefde te letten. Ik bedacht een list om ze gemotiveerd aan het rekenen te krijgen. 

Met een gek knotje op mijn hoofd en een enorme tik vertelde ik de kinderen een zielig verhaal over een fout vriendje, drugsgebruik en een enorme schuld waardoor ik nu moest rondkomen van 20 euro in de week. Noodzakelijk dus om heel goed te kijken naar aanbiedingen en prijzen!  Ik wilde nooit meer zo ongezond en slecht leven als vroeger en wilde daarom veel fruit en groente eten. Maar dat is duur! Door de drugs waren mijn hersenen aangetast en lukte het rekenen niet meer, dus ik vroeg de kinderen om hulp. En of ze me hielpen! Er werden tabellen gemaakt op het bord, kinderen legden het me uit (wie het kan uitleggen, snapt het) en deden dat nog een keer op een andere manier toen ik zei dat ik er echt NIKS van snapte. Ze hielpen elkaar met uitleggen en noteren en iedereen was actief. 

Natuurlijk snapten de kinderen dat het niet echt was, groep 8 houd je niet voor de gek! Maar de doelen van deze les waren behaald binnen de tijd en met een heleboel plezier! Bovendien leerden de kinderen dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat de boodschappen gedaan kunnen worden en hoe een foute beslissing in je jeugd verstrekkende gevolgen kan hebben voor de toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten