Zoeken in deze blog

vrijdag 11 mei 2012

Mindmappen

Voor mezelf had ik het al lang ontdekt, het mindmappen, of spinnen zoals mijn vriendin het noemt. Bij het begin van mijn onderzoek ben ik dan ook met een mindmap gestart. Een hele grote, volle, kleurrijke mindmap, die me overzicht en inzicht gaf. Dacht ik. Tot ik de mindmap er een paar dagen later weer bij pakte en zag dat ik het állerbelangrijkste onderdeel was vergeten.

Ik zal u even uitleggen waar het over gaat. Mijn onderzoek moest gaan over ICT en wereldoriëntatie. Ik ben een mindmap gaan maken waarin ik zoveel mogelijk onderdelen heb gezet die volgens mij van belang zijn bij dat onderzoek, zoals bijvoorbeeld de jenaplanvisie van de school, mediawijsheid, 21th century skills en nog veel meer. Dat deed ik op papier, met verschillende kleuren stift en pen en met kleine tekeningetjes erbij.

Maar toen kwam ik er dus achter, terwijl het papier (toch een A3-vel) al helemaal vol stond, dat ik het állerbelangrijkste was vergeten: de leerkracht!

Goed onderwijs is alleen mogelijk als de leerkracht dat goede onderwijs kan waarmaken. Ergens onderop mijn grote papier met de mindmap heb ik de leerkracht nog kunnen neerzetten en om aan te geven dat ik het belang ervan inzag heb ik de leerkracht met fluoriserend geel gemarkeerd. Alle verbinden die vanuit de leerkracht vervolgens de mindmap in gingen heb ik ook fluoriserend geel gemaakt. Ik mocht dit nooit meer vergeten!!

Mijn onderzoek loopt nu naar het eind toe en de resultaten zien er veelbelovend uit. Grappig genoeg, hoewel grappig niet het juiste woord is, is digitaal mindmappen in mijn onderzoek naar voren gekomen als een goed hulpmiddel om bij projectgestuurd werken voor wereldoriëntatie de kinderen effectiever te kunnen begeleiden. De leerkracht, mijn mentor, is in elk geval razend enthousiast!

Het grootste voordeel van digitaal mindmappen ten opzichte van mindmappen op papier is voor mij het feit dat je altijd plek hebt om het allerbelangrijkste toe te voegen op een centrale plaats in je mindmap ;)

Wil je meer weten over mindmappen in het onderwijs, kijk dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten